Prohlášení J. Kvasničky k současné situaci v taxislužbě

19. 2. 2018

Prohlášení pro řidiče a smluvní partnery spol. AAA radiotaxi s.r.o.

Ahoj!

Slíbil jsem Vám, že se s Vámi podělím o současnou atmosféru a nejen o ni, ale i o právní prostředí současnosti a připravované budoucnosti. Dlouho jsem přemýšlel, kde začít a ten bod, od kterého to mé povídání začnu, je bod jménem Janek Rubeš.

Asi si pamatujete oněch 10 reportáží ze Staroměstského náměstí, které iniciovaly další chod taxikářských dějin, které nás provází doposud. Pro nás je asi zbytečné konstatovat, že za humny MHMP a před dveřmi MPO stáli 26 let neustále ti stejní a byli využíváni celá léta k různým PR akcím, které vždy přinesly jen zhoršení našeho podnikatelského prostředí. A tak tomu bylo i teď s Jankem Rubešem. Co následovalo a co měl onen následek splnit?

Paní primátorka si tuto „zakázku“ vzala za své a jala se jako její předchůdci zlepšit taxislužbu. Nebudu se rozepisovat o tom, co vše do novely zákona 111 chtěla zanést, ale pojďme si říct, co zbylo a co prošlo poslaneckou sněmovnou a co nám pomohlo zasáhnout do její přípravy.

V lednu 2017 jsem byl nechtěně pozván nic netušící sekretářkou, že dělá něco špatně, na jednání na MD k připravované novele zákona 111, kdy v jednacím sále kromě jiných seděli za taxislužbu představitel AKT s lobbistou firmy UBER, aniž by to široká taxikářská obec v celé ČR věděla. Následné divadlo, o které jste se postarali, mělo za následek, že ne vše proti nám se do zákona dostalo.

Nicméně zůstalo:

  1. 1x a dost – z mého pohledu protiústavní část tohoto zákona, neboť u jiných živností toto ustanovení nenaleznete
  2. Zpřísnění pokuty – při kontrole Státním odborným dozorem v dopravě, kdy nepředložíte požadované doklady atd. (Viz. zákon 111)

Paradoxem k tehdejší a současné době je skutečnost, že nám po Praze drandí 1500-2000 černých taxikářů bez jakéhokoliv postihu a dopadu ze stran státní správy. Co tedy oni iniciátoři novely zákona 111 vlastně zamýšleli a zamýšlejí? Nenapadá Vás jako mě, že se snažili vytvořit naprosto nerovnovážné prostředí, a to proto, aby řidiči taxislužby dobrovolně odešli z prostředí z mého pohledu protiústavního do prostředí naprosto nekontrolovaného? To se ale nestalo.

Scénář do tohoto okamžiku nenaplnil očekávání a následky na sebe nedaly dlouho čekat. Po čtyřech měsících platnosti novely zákona 111 nám klepe na vrátka její opětovná novela. A světe div se, proč asi?! Když jsme tedy nevyzráli na taxikáře a zůstávají věrni svému řemeslu, co kdybychom zlegalizovali oněch 1500-2000 černých taxikářů? Ale jak na to? A tak se tady zrodil jasný plán, který se pokusím popsat.

Určitě jste všichni zaslechli, že by se mohl zrušit taxametr, že by se nemusely dělat zkoušky z místopisu, že by auta nemusela mít transparent, že by se cena mohla dohadovat se zákazníkem prostřednictvím zprostředkovatele…. A máme tu legalizaci černého taxikáře jako na talíři! A aby toho nebylo málo, trochu zataháme za ocas současné dispečinky po celé ČR povinností zprostředkovatele, ke které se ještě vrátím.

Co k tomu ještě potřebují, aby vše vyšlo? No přece krásné slovní obraty. Sdílená ekonomika, alternativní taxislužba, digitální platforma, moderní technologie, atd. To vše proto, aby i veřejnost neznalá problematiky tuto lumpárnu zkousla.

Pro úplnost vývoje technologií v taxislužbě uvádím:

  1. Jízda na faktury r.1992
  2. Jízda na platební karty r.1996
  3. Jízda na zákaznické karty r.2000
  4. GPS ve vozech r.2000
  5. Aplikace pro řidiče r.2007
  6. Aplikace pro zákazníky r.2012
  7. Taxametr v aplikaci r.2013 (není certifikovaný a povolený v EU)
  8. Hodnocení řidiče v aplikaci r.2014

Je nám tedy všem jasné, že ani Liftago, ani UBER, ani Taxify do taxislužby nic nového nepřinesli.

V návrhu zákona 111 nám tedy vzniká třetí taxislužba, dvě už máme, prostřednictvím které se na trh dostane naprosto neregulovaný počet osob, a to bez nutnosti vynaložení vstupních nákladů, které jste Vy museli vynaložit.

Hezké divadlo s tragikomickým dějem. A nyní popíšu, onu omílanou odpovědnost zprostředkovatele.

Pominu, že to ve 111 nemá co dělat.

Podstata je následující:

  1. přenést odpovědnost ze státu na podnikatele, kteří doposud, v současné době i do budoucna hodlají dodržovat platné zákony ČR, a to bez náležitých informací-nástrojů, které má stát, ale podnikatel ne (databáze cca 20.000 řidičů taxi, sociální pojištění, zdravotní pojištění, průkazů řidičů taxi, platných koncesí, atd.). Doplnil bych zde i paragrafované znění odpovědnosti zprostředkovatele (to však zatím před jednáním na MD, které se uskuteční 23.2.2018, nemohu) kde není ani zmínka o tom, že by zprostředkovateli státní správa dodala jakékoliv, opakuji JAKÉKOLIV podklady pro onu funkčnost odpovědnosti zprostředkovatele. Pokuty, včetně zákazu činnosti, jsou do výše 700.000 Kč, a to i opakovaně.

  1. legalizovat současný stav černých taxikářů

Popíšu jeden ze čtyř scénářů (tři si nechávám pro poslance do PS PČR), týkající se odpovědnosti zprostředkovatele, který nehodlá dodržovat zákony ČR.

Řidič bez koncese přichází k firmě (která nehodlá respektovat zákony ČR - dále jen Šmejd) s tím, že chce jezdit. Šmejd říká - máme jednoho zaměstnavatele - flotilu. Ti vás zaměstnají a pak přijďte. Na flotile řidič dostane pracovní smlouvu,  s kterou přichází ke Šmejdovi. Šmejd splňuje podmínky zprostředkovatele  a řidič jde drandit po Praze. Druhý den řidič dostává výpověď od flotily ve zkušební době, ale má u sebe stále smlouvu z předešlého dne. Třetí den zastavuje řidiče kontrola státního odborného dozoru v dopravě, řidič se prokazuje pracovní smlouvou a dalšími náležitostmi. Na místě nikdo platnost pracovní smlouvy nemůže zkontrolovat a ani následně ji nikdo za 28 let nekontroloval. Někteří řidiči mají 2 i 3 smlouvy! 

TATO POVINNOST ZPROSTŘEDKOVATELE LEGALIZUJE ŠMEJDOVI ČERNÉ TAXIKÁŘE!!

Co bych Vám ještě k celé této tragikomedii napsal? Jak vidno z tohoto jednoho příkladu ze čtyř, odpovědnost zprostředkovatele nebude tím momentem, který by černé taxikáře z Prahy vyhnal. Ale řeknu Vám jedno pozitivní sdělení, kdo je vyhnat umí. Jste to Vy!!!

JK AAA

AAA TaxiObjednat taxi
CZ EN