V Praze dne 29. 9. 2016
Věc: Veřejná informace k výběrovému řízení č. 71 na „Provozování taxislužby v prostorách Letiště Václava Havla Praha“
Vážený pane/Vážená paní,
dne 1. 8. 2016 vyhlásila společnost Letiště Václava Havla Praha výběrové řízení č. 71 na „Provozování taxislužby v prostorách Letiště Václava Havla Praha“ (dále jen letiště) se zahájením provozu od 1. 1. 2017, přičemž výsledky tohoto výběrového řízení byly vyhlášeny zadavatelem dne 31. 8. 2016. Hlavním, a v podstatě jediným, kritériem byla cena, kterou uchazeč nabídl za pronájem nebytových prostor v elektronické aukci, do které postoupili všichni uchazeči po splnění formálních kritérií 1. kola výběrového řízení. Postup do druhého kola byl umožněn i uchazečům, kteří si neplní ani základní, státem dané zákonné povinnosti, mezi které například patří zveřejňování účetní závěrky v obchodním rejstříku.
V elektronické aukci nabídli dva uchazeči téměř shodnou částku 4 miliony Kč bez DPH a stali se vítězi VŘ č. 71. Vítězná částka 4 miliony na 1 uchazeče-vítěze je téměř dvojnásobná, než kterou hradí současní taxioperátoři letiště za pronájem stejných prostor a je téměř dvojnásobná oproti nabídkám, kterou dva vítězní uchazeči nabídli v 1. kole VŘ č. 71 a ke které, podle zadávací dokumentace, museli zpracovat Bussines plán obsahující i Finanční analýzu (náklady, příjmy, výše nabídky). Pro názornost uvedené v číslech:
1. Kolo VŘ č. 71 – Finanční analýza v Bussines plánu
Taxi Praha s.r.o., nabídnuté nájemné 2.000.000,- Kč
FIX, spol. s.r.o., nabídnuté nájemné 2.100.000,- Kč
2. Kolo VŘ č. 71 – elektronická aukce
Taxi Praha s.r.o., vysoutěžené nájemné 4.000.101,- Kč
FIX, spol. s.r.o., vysoutěžené nájemné 4.000.100,- Kč
Níže je kalkulace nákladů taxioperátorů a řidičů a zisků řidičů za současného stavu a v porovnání se stavem od 1. 1. 2017, kdy oba taxioperátoři budou platit vysoutěžené nájemné.
Současný stav do 31. 12. 2016 (kalkulace pro 2 taxioperátory)
Celkový příjem z jízdného + 23.625.000,- Kč
1.500 objednávek x 30 dní x 525,- Kč průměrná cena za 1 objednávku
Náklady taxioperátorů – nájemné – 5.100.000,- Kč
Náklady provozní taxioperátorů – ostatní – 1.500.000,- Kč
(mzdy, reklama, info stánky)
Náklady řidičů – 16.660.000,- Kč
340 řidičů x 49.000,- Kč
(15.000,- Kč leasing, 10.000,- Kč PHM, 5.000,- Kč ostatní provozní náklady, 19.000,- přiměřený zisk řidiče = 49.000,- Kč)
Zisk + 365.000,- Kč
Na jednoho taxioperátora je zisk 182.500,- Kč měsíčně.
Stav od 1. 1. 2017 (kalkulace pro 2 taxioperátory)
Celkový příjem z jízdného + 23.625.000,- Kč
1.500 objednávek x 30 dní x 525,- Kč průměrná cena za 1 objednávku
Náklady taxioperátorů – nájemné – 9.680.000,- Kč
Náklady provozní taxioperátorů – ostatní – 1.000.000,- Kč
(mzdy, reklama)
Náklady řidičů – 17.640.000,- Kč
360 řidičů x 49.000,- Kč
(15.000,- Kč leasing, 10.000,- Kč PHM, 5.000,- Kč ostatní provozní náklady, 19.000,- přiměřený zisk řidiče = 49.000,- Kč)
Ztráta minus 4.695.000,- Kč
Na jednoho taxioperátora je ztráta minus 2.347.500,- Kč měsíčně.
Pro úplnost ještě uvádím tabulku s dalšími účastníky VŘ č. 71 a jejich nabídkami v 1. a 2. kole, rozdíly mezi těmito koly a kalkulaci předpokládané měsíční ztráty, pokud by některý z účastníků v tendru zvítězil.
Taxioperátor | Nabídka nájmu: 1. kolo | Nabídka nájmu: 2. kolo | Rozdíl mezi 1. a 2. kolem | Náklady řidičů1) | Ostatní náklady taxioperátora2) | Celkové náklady | Celkové příjmy3) | Zisk / Ztráta operátora |
SEDOP TAXI PRAHA s.r.o. | 3.206.500 Kč | 4.840.000 Kč | 1.633.500 Kč | 8.820.000 Kč | 500.000 Kč | 14.160.000 Kč | 11.812.500 Kč | -2.347.500 Kč |
TICK TACK s.r.o. | 2.432.100 Kč | 4.235.000 Kč | 1.802.900 Kč | 8.820.000 Kč | 500.000 Kč | 13.555.000 Kč | 11.812.500 Kč | -1.742.500 Kč |
HALOTAXI, s.r.o. | 2.437.175 Kč | 3.534.410 Kč | 1.097.235 Kč | 8.820.000 Kč | 500.000 Kč | 12.854.410 Kč | 11.812.500 Kč | -1.041.910 Kč |
MODRÝ ANDĚL s.r.o. | 2.480.500 Kč | 2.637.401 Kč | 157.301 Kč | 8.820.000 Kč | 500.000 Kč | 11.957.801 Kč | 11.812.500 Kč | -145.301 Kč |
- Částky jsou včetně DPH.
- 1) náklady řidičů (15 000 Kč leasing, 10 000 Kč PHM, 5 000 Kč ostatní provozní náklady, 19 000 Kč přiměřený zisk pro řidiče) = 49 000 Kč x 180 řidičů = 8 820 000 Kč
- 2) ostatní náklady taxioperátora (mzdy, reklama)
- 3) celkové příjmy: 1 500 objednávek za den x 30 dní x 525 Kč průměrná cena za 1 objednávku = 23 625 000 Kč / 2 operátoři = 11 812 500 Kč
Z výše uvedené kalkulace je patrné, že pouze společnost Modrý Anděl s.r.o. nezvýšila razantně svoji nabídku oproti 1. kolu a nabídla reálnou, předem kalkulovanou cenu nájemného.
Od vyhlášení výsledků VŘ č. 71 jsem od řidičů AAA radiotaxi s.r.o., z nichž někteří již 10 let zajišťují taxislužbu na letišti a kalkulaci zisků a nákladů si umějí spočítat, obdržel řadu dotazů k výši vysoutěženého nájemného. Bohužel ani jednomu z nich kalkulace nevychází, proto mne požádali o zpracování této veřejné informace.
Pokud se Finanční analýzy obou vítězů v 1. kole VŘ č. 71 zakládaly na reálných číslech v poměru příjmů a výdajů, musím se ptát, jak oba taxioperátoři zajistí finanční prostředky na úhradu nájmů, když je z výše uvedené kalkulace zřejmé, že taxioperátoři, potažmo řidiči, nebudou mít takové příjmy, které by jim umožňovaly vysoutěžené náklady uhradit.
Taxislužbu provozuji již 27 let, z toho 10 let jako smluvní partner letiště, a disponuji daty z provozu řidičů zaznamenávaných prostřednictvím GPS, přímými informacemi od řidičů k provozu a vlastními analýzami a mohu zodpovědně prohlásit, že vysoutěžené nájmy naprosto neodpovídají realitě a možnostem řidičů tyto částky tzv. vyjezdit pro své taxioperátory.
Počet 1500 jízd na 1 den (tento údaj jsem obdržel v zadávací dokumentaci k VŘ č. 71 a přibližně odpovídá i mým statistickým údajům) nepokrývá náklady, které musí taxioperátor měsíčně uhradit (platba nájmu Letišti Praha a.s., náklady spojené se zajištěním provozu – mzdy zaměstnanců, pojištění, reklama atd.). Aby došlo k tzv. vyrovnané bilanci, musel by se výrazně zvýšit počet cestujících využívajících taxi z letiště, tzn. počet jízd řidičů na 1 den. A to z prognóz pro příští období několika let nevyplývá. Naopak v poslední době dochází k poklesu cestujících, kteří si berou vůz taxi z první linie. Trendem poslední doby se stává objednávání taxi u jiných operátorů, ať již telefonicky, či přes mobilní aplikace, které jsou schopni nabídnout cestujícím lepší cenu než maximální povolenou.
V současné době zajišťují na letišti taxislužbu dva taxioperátoři, kteří mají se stávajícím nájmem, počtem jízd a počtem vozidel vyrovnanou bilanci, o čemž svědčí i výše uvedené údaje. Od 1. 1. 2017 to však bude naprosto odlišné, protože se do nákladů taxioperátorů promítne nově vysoutěžené nájemné. Jak vyplývá z kalkulace, každému taxioperátorovi bude „chybět“ cca 2.347.000 Kč na úhradu nájemného letišti.
Jestliže kompletní zadávací dokumentace, průběh elektronické dražby a jeho výsledná cena je věcí veřejnou a byla zveřejněna na stránkách letiště, měly by být tedy zveřejněny i ekonomické kalkulace jednotlivých uchazečů. Tento požadavek je zcela legitimní, uvážíme-li, že výherci se zavázali v následujících pěti letech zaplatit nájemné ve výši 580 mil Kč, což je dvojnásobek nabídnuté ceny doložené kalkulací v 1. kole VŘ č. 71. Jak je zjevné, něco zde skutečně nehraje. Pokud by mnou uvedené kalkulace hodlal někdo zpochybnit vyšší průměrnou tržbou za jednu jízdu, musím upozornit na fakt, že by v tom případě všichni řidiči v současné době měli být plátci DPH, to však nejsou (hranice mezi plátcem a neplátcem je z kalkulace zajisté zřejmá).
Kde je tedy chyba?
Závěr:
Odpovědní představitelé ČAH a.s. a Letiště Václava Havla Praha před vyhlášením výběrového řízení č. 71 deklarovali, že chtějí mít čistý a jasný tendr na provozovatele taxislužby. Už jeho vyhlášení, následné dovyhlášení, způsob zodpovídání dotazů a naprostá netečnost zadavatelů k mým jasným argumentům poukazujících na vady obsahující VŘ č. 71 mne vedla k rozhodnutí se do tohoto tendru nepřihlásit. Jako dlouholetý smluvní partner letiště v oblasti zajišťování taxislužby však cítím povinnost i nadále veřejně upozorňovat na nesrovnalosti, které toto VŘ č. 71 provází.
Pokud chtějí odpovědní činitelé a orgány obstát před veřejností, pak by měli vzhledem ke všem výše uvedeným kalkulacím a skutečnostem zveřejnit Finanční analýzy obou vítězů tendru, které předložili v 1. kole a Finanční analýzy, které vítězové předkládali zadavateli VŘ č. 71 po 2. kole – elektronické aukci, kde měli zdůvodnit a doložit ekonomiku nárůstu nabídky o 2.000.000 Kč za každého uchazeče, k čemuž Vás veřejně vyzývám.
S pozdravem
AAA radiotaxi s.r.o.
Jiří Kvasnička, jednatel
Na vědomí:
Ministerstvo financí
Ing. Andrej Babiš
Ministr financí ČR
Český aeroholding, a.s. – dozorčí rada
Český Aeroholding, a.s.
prof. Jan Švejnar, Ph.D.
předseda dozorčí rady
Český Aeroholding, a.s.
Ing. Michal Požár
člen dozorčí rady
Český Aeroholding, a.s.
Ing. Jiří Opletal
člen dozorčí rady
Český Aeroholding, a.s.
Mgr. Ondřej Landa
člen dozorčí rady
Český Aeroholding, a.s.
Robert Bullock
člen dozorčí rady
Český aeroholding, a.s. – představenstvo
Český Aeroholding, a.s.
Ing. Václav Řehoř, Ph.D., MBA
předseda představenstva
Český Aeroholding, a.s.
Ing. Radek Hovorka
místopředseda představenstva
Český Aeroholding, a.s.
JUDr. Petr Pavelec, LL.M.
člen představenstva
Letiště Praha, a.s. – dozorčí rada
Letiště Praha, a.s.
Ing. Jiří Minařík
předseda dozorčí rady
Letiště Praha, a.s.
Mgr. Alice Undusová
místopředsedkyně dozorčí rady
Letiště Praha, a.s.
Eva Hlavová
členka dozorčí rady
Letiště Praha, a.s. – představenstvo
Letiště Praha, a.s.
Ing. Jiří Kraus
předseda představenstva
Letiště Praha, a.s.
Ing. Milan Špaček
místopředseda představenstva
Letiště Praha, a.s.
Ing. Jiří Petržilka
člen představenstva